Tuesday, July 10, 2012

Ultieme blijheid

Nadat gister de logopediste zei "I`m counting on you" had ik nooit verwacht dat vandaag werkelijk al m`n dromen in vervulling zouden gaan! [hihi okay niet al m`n dromen, maar een heel mooie droom]. Ik was vandaag namelijk de assistent van prof. Duffau, wat echt de meest fantastische ervaring ooit was! Hoe geweldig is het om te kunnen zeggen dat je de man hebt kunnen assisteren bij zijn werk waar je de afgelopen twee jaar van je leven aan hebt besteed, het is echt ongelofelijk maar ik was zo ultiem blij vandaag!
Vanochtend kwam ik eerst de neurochirurg assistent tegen, en die was blij me te zien omdat hij die ochtend Duffau had gesproken, en die had gezegd dat hij hoopte dat ik er was omdat ze gebruik konden maken van m`n Engels. Dat was natuurlijk al een geweldig compliment, dus toen we uiteindelijk in de OK stonden vroeg ik aan de logopediste waar ze me wilde hebben. Toen zei ze met een heel serieus gezicht dat ze mij naast de patiënte wilde hebben zodat ik met de patiënte kon praten en haar gerust kon stellen, dus ik keek verschrikt naar de logopediste, en vroeg ben je serieus? En toen zei ze ja, de patiënte kan jou veel beter begrijpen omdat je Engels beter is dan dat van mij, dus ik dacht heel even oh mijn god... kan ik dit wel? Dus inderdaad, de patiënte werd wakker gemaakt en ik nam plaats op de stoel vlakbij haar gezicht en naast de laptop waar de plaatjes op verschijnen die dan benoemd moeten worden met de zin "this is a [plaatje] ". Toen ik daar zat dacht ik echt Oh god! Ik zit hier gewoon! En toen legde ik de patiënte uit wat de bedoeling was, en vroeg of alles goed was, of ze goed lag, of ze geen pijn had, geen kou voelde en toen begon ze met de test. Dit was ZO FAN-TAS-TISCH, echt ongelofelijk! Ik heb nu van dichtbij mee kunnen maken wat een perseveration is, dit is wanneer een patiente een plaatje benoemt, bijvoorbeeld eend, en dan twee plaatjes verder weer zegt this is a duck in plaats van het correcte, bijvoorbeeld stool. Ook zei de patiënte een keer wheelchair in plaats van wheelbarrow en zo waren er nog meer fouten. Ik wist van de logopediste dat elke keer als een plaatje goed werd benoemd dat ze zei Oui, maar ik wist niet of dit mijn plaats was, maar na nog geen minuut zei de logopediste tegen mij, je moet wel de bevestiging geven dat het goed is, voor de patiënte en voor Duffau, dus ik was ontzettend vereerd dat ik dit gewoon zomaar mocht doen! Hierna zei ik dus inderdaad na elke reactie yes/good/very good etc. Ook was ik het aanspreekpunt voor de patiënte, een keertje zei ze dat haar hand vreselijk veel zeer deed, en na vragen of het sensations/tintelingen waren, of een kramp of een andere vorm, kon ik haar gerust stellen door aan te geven dat dat kwam door het infuus, en dat het niet met de operatie zelf te maken had. Ook als het fout ging, gaf ik aan de logopediste aan dat het fout was, en zij gaf aan wat voor fouten het waren aan Duffau, ik wist namelijk niet hoe ze bepaalde fouten benoemen in het Frans (bijv. speech arrest, of een langere tijd voor het benoemen), maar na een ronde van 80 plaatjes wist ik dat gelukkig ook, dus kon ik dat ook aangeven :) De operatie ging zeer goed, en de patiënte werd na een tijd wel erg moe, dus ik moest ook steeds zeggen dat ze haar hand en arm moest blijven bewegen, en ik moest haar ook motiveren en toespreken en het was zo een mooie ervaring, ik heb er gewoon geen woorden voor!  Nadat de patiënte weer in slaap werd gebracht, liep ik naar Duffau om te zien wat er was weggehaald, en toen kreeg ik een geweldig compliment. Hij zei dat ik een 'fantastic job' had gedaan met de patiënte en daar was ik echt helemaal even stil van! Daarna vroeg hij me bij hem, en mocht ik heel dichtbij de hersenen komen om van dichtbij te zien wat er was weggehaald, met zijn privé uitleg erbij. Echt, deze dag was wel zo ontzettend geweldig fantastisch dat ik gewoon niet weet wat voor woorden ik hiervoor moet hebben! Als iemand mij een jaar geleden had verteld van, volgend jaar zit jij in het buitenland bij deze professor en daar ga je assisteren tijdens een operatie, dan had ik echt gezegd dat die persoon gek was! Dit is was echt geweldig en ik ben zo ultiem blij, ik blijf het zeggen :D Ik hoop dat als ik eenmaal weer terug ben ik altijd een beetje van dit moment en het bijbehorende gevoel kan vasthouden!

No comments:

Post a Comment