Sunday, July 15, 2012

Opera




Vandaag het bewijs dat de aanhouder wint en dat als je netjes en oprecht bent je krijgt wat je wilt.
Er is een muziekfestival aan de gang in Montpellier, en nu is het zo dat op het plein Place de Comedie, een geweldig mooi Opera gebouw staat, genaamd Comedie, die niet meer zo vaak wordt gebruikt. Ik wilde er ontzettend graag in, maar wist niet of het kon omdat het eigenlijk nooit open is. Vanochtend viel mijn oog op een klassiek muziekstuk van Mozart, dat vanavond zou spelen in de Opera, dus ik dacht dit is mijn kans! De kaartjes varieerden van 80 tot 20 euro, dus ik dacht voor 20 euro wil ik best op de meest vervelende plek zitten, zolang ik maar het gebouw van binnen kon zien. Om 7 uur ging ik dus netjes gekleed in m`n zwarte jurkje en schoentjes naar de Opera om daar te vragen of er nog kaartjes waren. Ik dacht als ik er netjes uitzie zijn ze wellicht meegaander :) Ik werd naar de balie gestuurd, en ging daar netjes in een soort van? rij staan. Op het moment dat ik vooraan stond werd het te gek, de mensen die achter me stonden gingen met geld zwaaien, een man duwde zich naar voren over mij heen en ging met 100 euro zwaaien naar de vrouw en jongen bij de kassa, en het was echt te absurd voor woorden. Dus ik dacht (ook nadat ik hoorde dat een kaartje 45 euro was) dit is het me allemaal niet waard, dus ik keek nog even om me heen, zei tegen die man dat hij ridiculous was en ik liep weg door de duwende menigte. Toen ik buiten stond dacht ik ach, als iedereen zit ga ik alsnog vragen of er een kaartje is. Dus nadat het wat rustiger werd en mensen naar hun plaats gingen ging ik nogmaals naar binnen. Dezelfde vrouw en jongen die bij de balie stonden stonden er nog steeds, dus ik vroeg aan haar of er nog een kaartje was. Ze gaf aan dat een kaartje 45 euro was en dat ze nog zou kijken. Toen vroeg die jongen aan mij of het ging, omdat hij had gezien dat ik werd verdrukt in het begin, en hij bood z`n excuses aan voor het gedrag van de mensen (heel lief :)) daarna vroeg hij of ik een kaartje wilde en ik zei ja, maakt me niet uit waar ik zit, ik wil gewoon naar binnen. Toen gaf hij aan dat er nog een plekje was waar slecht zicht was (ik nog steeds in de veronderstelling dat ik naar een muziekvoorstelling ging) dus ik zei nogmaals het maakt me niet uit of ik iets  kan zien, ik wil graag luisteren. Dus ik vroeg hoe duur het plekje was, en toen zei hij wacht ik vraag het even, hij vroeg je wilt echt geen goed zicht? Ik zo nee maakt me echt niet uit, hij zo nou het is voor jou gratis. Dus hij printte een kaartje en ik kon naar binnen! Ultieme blijheid :) Toen zat ik er helemaal klaar voor, was het een opera! (Ik vroeg me al af waarom het orkest dat Mozart ging spelen in de orkestbak zat en niet op het podium... ) Mijn allereerste opera! Wat was het prachtig! Sommige stukjes gaven me tranen, wat een kunst :)








No comments:

Post a Comment