Wednesday, June 27, 2012

Macaron


Jawel, een hele blogpost alleen maar over de macaron!
Deze lekkernij ken ik al sinds mijn tijd bij Privium, maar hoewel ik bijna alles wel had geproefd daar, had ik eigenlijk nooit echt mijn tanden gezet in de macaron. Ze voelden altijd een beetje gek, en dacht er nooit aan om er gewoon eens even een op te peuzelen, quel dommage!!! 
Wat is een macaron eigenlijk? Een macaron is opgeklopt eiwit gemengd met zeer veel suiker en amandelen en een smaakje of kleurstofje voor de liefhebbers (hoezo had ik ooit gedacht dat het niet lekker zou zijn?) Dit wordt opgespoten in heel kleine rondjes (dankjewel paps en mams voor m`n echte Franse macaron bakplaatje) en dit wordt heel eventjes in de oven gebakken totdat de bovenkant een beetje 'crusty' is en de rest van binnen nog zacht en smeuïg is. Daarna wordt er een heerlijke vulling gecreëerd (geheel naar eigen invulling) en dan worden de twee losse zachte lekkere koekjes verbonden door een heerlijke vulling, klaar ommmm opgegeten te worden!
Hoewel macarons typisch Frans zijn (oke een beetje googlen levert wel op dat het officieel ergens in de 1500 vanuit Italië naar Frankrijk is gekomen, maar een kniesoor die daar oplet! Er was namelijk een geniale man in Parijs die ze in 1900 ging vullen met hemelse vulling, dus de macaron zoals we die nu kennen komt officieel wel echt uit Paris! Dus Frans! Yes! Oui!) had ik nog niet echt de kans gehad om ze te proeven. De meeste liggen een beetje weg te zweten bij bakkers, en ik wilde een echte van een echte pâtisserie (dankzij mijn lieve opa ben ik zeer kritisch <3), en toen ik eindelijk mijn oog had laten vallen op de meest schattige pâtisserie, was er geen ontkomen meer aan..

Mijn eerste echte Franse macaron! (fraise!)

En mijn hemel! Wat een hemelse heerlijkheid! Ik kan niet uitleggen hoe heerlijk, maar de bovenkant was perfect, en de binnenkant van het roze 'harde' gedeelte was ontzettend lekker sappig en zacht, en de vulling was ook lekker! Het is maar goed dat ik er maar eentje had gekocht en de rest netjes had inlaten pakken, anders was er geen ontkomen meer aan en had ik een blog moeten typen waarin ik schreef, mijn eerste tien echte Franse macarons!

No comments:

Post a Comment